Manege Den Hoge Akker in Aarle Rixtel. (foto M. Bouwdewijns, Lieshout)

Hoe het begon.......

Het begon in het voorjaar van 1980. Ieder jaar moesten de deelnemers uit ons gebied naar 's Hertogenbosch voor de premiekeuring. Een hele tour; veel leden moesten ver rijden en er waren wel erg veel pony's. Jos Bekkers vroeg Harry Swinkels wat hij ervan zou vinden om een eigen fokvereniging op te richten. Harry en Jos zijn op een avond bijeen gekomen en daar werden de namen genoemd van Wim v.d. Heijden, Toon Linders en Koos Brienen. Jos Bekkers zou hen benaderen of ook zij zich wilden inzetten voor een eigen fokvereniging. Tijdens de eerste bijeenkomst in Deurne werden meteen koppen met spijkers geslagen en zo werd fokvereniging Midden Brabant een feit. De vijf personen waar het mee begon werden ook tot bestuurslid gekozen: Jos Bekkers als voorzitter, Antoon Linders, Koos Brienen, Wim v.d. Heijden en Harrie Swinkels waren de overige bestuursleden. Wim Verwegen uit St. Oedenrode werd tot secretaris benoemd.
Voor 1981 moesten onze leden dus voor de premiekeuring naar De Brabanthallen in 's Hertogenbosch. In 1981 organiseerde fokvereniging Midden Brabant zelf haar eerste premiekeuring en wel in Aarle-Rixtel bij manege Den Hoge Akker. Er stonden toen 170 pony's in de catalogus.
In 1990 verhuisde de premiekeuring naar Liessel en sinds 2005 wordt onze premiekeuring gehouden in manege De Pijnhorst in St. Oedenrode.

Onze allereerste veulenkampioenen

Veulenkampioen in 1981 werd Spiffy v.d. Blikhalm en reservekampioen werd Sabina v.d. Blikhalm. Beide hadden Maurice v.d. Horst als vader en hun eigenaar was H. Swinkels te Brouwhuis.

Wat foto's van de premiekeuring jaren '80

(foto: M. Bouwdewijns, Lieshout)

pr.k. 's-Hertogenbosch 1978

Nationaal minikampioen op de premiekeuring in 's-Hertogenbosch (op 12 augustus 1978) werd Jolanda v.d. Heuvel (v. Union v. Opheusden) van Toon Linders uit Deurne.